Psykologen/psykiateren (behandleren) har i avtale med Speare Helse overlatt kunderelasjonen til Speare Betaling slik at Speare Betaling har fakturaansvaret og bærer risiko ved innfordring. Speare Betaling kan bruke tredjepart som betalingsformidler og inkassoselskap. Fakturert pris til kunden er den samme som fremvises på behandlerens nettside for timebestilling og inkluderer behandlerens honorar, samt kostnader knyttet til journalføring og fakturering. Pris til kunde kan variere om kunden er privat betaler eller om det er en bedrift eller offentlig instans som betaler. Det er pris til kunde som privat betaler som fremkommer på ledigpsykolog/ledigpsykiater. Andre betalere må akseptere at prisen kan være høyere enn det som fremkommer for privat betaler.
Ved å bestille time hos behandleren godtar du behandlerens betalingsvilkår og avbestillingsfrist, og forplikter deg til å betale for bestilt time. Det er alltid behandlerens priser, avbestillingsfrister og rutiner som du forholde deg til. Du velger å godta behandlerens betalingsvilkår når du bestiller time hos behandleren. Husk at selvstendig næringsdrivende behandlere ved ledigpsykolog/ledigpsykiater krever at du betaler den pris de har til deg som kunde innen forfall. Om du avbestiller timen etter deres avbestillingsfrist, uansett grunn, må du betale for timen i sin helhet. For å ikke måtte betale den pris de har til deg som kunde må du avbestille timen i god tid før avbestillingsfristen da denne gjelder virkedager. Helger og helligdager kommer i tillegg til den avbestillingsfrist som fremkommer på ledigpsykolog/ledigpsykiater og per sms.
Det tilkommer ingen avgifter ved elektronisk betaling (Vipps, efaktura, EHF mv). Av miljøhensyn tilbys kun elektronisk faktura, ikke faktura per ordinær post. Ved selvvalgt ønske om å motta e-post med faktura kan det tilkomme fakturagebyr.
For privatklienter og pårørende gjelder: Det sendes efaktura etter hver bestilt time med seks dagers forfall, så sendes gebyrfri påminnelse med umiddelbart forfall, etter 14 dager sendes purring og siden inkassovarsel med gebyr og forsinkelsesrente før saken overføres til inkassoselskap. Grunnen til kort forfall er at behandleren ikke gir kreditt, og det er et viktig prinsipp i behandling at forrige time er betalt før den neste. Sørg for at du har Vipps-appen, og at du i Profil, Regninger og efaktura har skrudd på efaktura. Det er også viktig at behandleren har registrert den e-postadressen som du får e-post fra banken din for at efaktura fra Speare Betaling skal nå frem til deg, samt at du må ha valgt «Ja takk til alle» efaktura i nettbanken.
For andre betalere vil det sendes månedlig EHF-faktura for gjennomførte timer sist måned, og om det ikke går vil det sendes faktura per e-post. Det sendes gebyrfri påminnelse med umiddelbart forfall, etter 14 dager sendes purring og siden inkassovarsel med gebyr og forsinkelsesrente før saken overføres til inkassoselskap.
For å lese mer om personvern, brukervilkår og fakturering klikk på linkene nederst på siden.